Kalendar Dcomey

Wednesday, November 28, 2012

Ketam Jintan

Assalamualaikum

Dah makan tengahari ke kawan-kawan saya? Dah pukul berapa dah ni...mesti lah dah makan kan. Saya bersama chenta hati saya hari ni lunch ketam masak jintan jer.

Kisahnya...semalam satu hari hujan jer, jadi rutin setiap minggu di hari selasa tidak di tunaikan lah - pegi pasar tamu beli bahan-bahan mentah. Jadi hari ni masak jer lah apa yang ada kat dapur tu. Selongkar punya selongkar ada lah sekor ketam yang agak besar juga lah. Cukup untuk makan kami berdua hari ni...lagipun kalau hadap ketam ni yang pulun lebihnya saya lah. Chenta hati saya makan tak banyak pun ketam.


Pikir-pikir nak masak apa dengan ketam sekor ni...hmmm....haaaa timbul idea dah! Resepi  masak ketam saya kali ni versi ciptaan sendiri hokey. Alaaa...cam Masterchef tu lah, ujian cipta rasa..hahaha

Lagipun semua barang nak campak bersama ketam tu dah ada dan cepat pula masaknya.Ternyata hasil masakan saya ccukup menggembirakan perut saya dan chenta hati saya.Hikhik..Alhamdulillah...

Meh saya kongsikan resepi saya yang tak seberapa ni ya...


KETAM JINTAN
Oleh : ItaComey

Bahan-bahan :
2 ekor ketam - bersihkan dan potong 2 untuk setiap ekor ketam

Bahan di tumbuk :
5 ulas bawang putih
2 biji bawang merah
Halia sebesar ibu jari
2 sudu jintan manis

Daun kunyit - potong halus
5-6 camca makan serbuk kari daging
2 batang serai - di ketuk
3-4 biji cili padi
1 biji cili merah
Sedikit air
Garam
Serbuk lada hitam
Minyak

Cara-cara :
Panaskan sedikit minyak dan goreng ketam yang telah di bersihkan tadi. Masak ketam hingga bertukar warna kemerahan. Angkat dan toskan ketam
Dengan menggunakan sedikit minyak lebihan ketam tadi, tumiskan bahan yang ditumbuk tadi bersama serai hingga naik bau
Masukkan rempah kari dan sedikit air. Masak hingga rempah pecah minyak
Masukkan ketam dan sedikit air lagi untuk di jadikan kuah. Balik-balikkan ketam supaya menyerap semua rasa rempah tadi.
Masukkan cili padi, garam dan serbuk lada hitam. Perasakan dengan secukupnya
Setelah masak taburkan daun kunyit dan cili merah sedikit. Tutup api dan siap di hidangkan bersama nasi putih

Nota :
Rasanya ketam kalau di gantikan dengan udang / daging pun sedap juga ni

SELAMAT MENCUBA

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...