Kalendar Dcomey

Tuesday, November 27, 2012

Roti tortila ke??

Assalamualaikum

Selamat malam kawan-kawan saya. Tengah buat pe tu?? Malam ni dah dinner ker? Saya masih dalam mood kekenyangan dek penangan roti tortila. Alhamdulillah...


Tortila la sangat kan...ye resepi nya memang roti tortila tapi mybe skill menggelek dan memasak roti tu jer yang buatkan rupanya dah x macam roti tortila jer..hahaha

Saya bukan nak kata lah...sejak dari dulu lagi kalau menggelek doh memang x pernah membulat...membujur jer jadinya. Ni bukan pe..gara-gara 2-3 hari lepas lah, saya dan chenta hari saya teringin sangat nak makan roti ala-ala twister KFC tu. Pegi lah kami ke pasaraya Milimewa Kudat tu (Tu jer yang ada buka di hari Ahad)..memang xde lah roti tortila. Yang ada roti canai jer...belasah gak!

Jadi hari ni selepas selongkar almari MYR tu maka terjumpa lah resepi roti tortila. Tengok orang lain buat cam best jer, jadi why not saya cuba plak kan...


Ni resepinya...

ROTI TORTILA
Sumber : Azareena MYR

3 cawan tepung gandum
1 sudu kecil garam
2 sudu kecil baking powder
4 sudu besar shortening @ 3 3/4 sudu minyak sayur
1 1/4 cawan air suam

Campurkan bahan-bahan kering dalam mangkuk
Masukkan minyak / shortening dan gaul hingga sebati
Masukkan air sua  sedikit demi sedikit, uli hingga menjadi doh
Bahagikan doh kepada 12 bahagian, bulatkan setiap bahagian dan rehatkan selama 10 minit
Canaikan doh hingga nipis (seperti buat chapati)
Goreng tanpa minyak menggunakan non-stick pan, lebih kurang 1-2 minit untuk setiap belah

Untuk cicahan nya...saya buat kari sardin kering jer...


1 tin sardin kecil
3 sudu serbuk kari
1 biji bawang besar - mayang halus
1 tin air (Sukat guna tin sardin tadi)
2-3 biji cili padi
Sedikit garam
Sedikit minyak untuk menumis
Mayonis
Tomato

Panaskan minyak dalam kuali dan tumiskan bawang besar hingga layu
Masukkan sardin, air dari tin sardin dan rempah kari
Lenyek-lenyekkan isi sardin tu dan biar masak hingga kuah menjadi pekat
Masukkan garam dan cili padi
Gulung lah roti tortila dengan sedikit bawang, tomato dan mayonis...siap!

 
 Mula-mula rajin lah nak menggulung tapi bila perut dan bunyi maka...

Begini jer lah caranya...hehehe.
Selamat mencuba!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...