Kalendar Dcomey

Sunday, August 5, 2012

Sirap Laici Selasih

Assalamualaikum...
Salam hari Ahad buat semua kawan-kawan saya. Hari ni dah 16 hari dah kita puasa ya. Dah ada menu apa nak masak hari ni ke?

Saya dah...tu bau tak? Bau tulang rusa yang tengah di rebus nak buat mee kari hari ni. Dah berkurun dah tulang rusa tu kat dalam peti beku jadi hari ni bila En Shahrul usulkan nak makan mee kari...laju jer saya rebus tulang rusa tu. Dia macam tahu-tahu jer hari ni selera isteri dia ni nak makan mee kari. Tu lah namanya sehati sejiwa.

Ok, tu cite menu hari ni jadi tunggu kemunculan ceritanya di entry kemudian nanti. Sekarang nak cite pasal menu semalam.

Seperti selalu lah..walaupun dah tahu bazar ramadhan kat Kudat takde lah best sangat tapi situ juga lah yang saya rasa nak pergi juga. Misi pergi ke bazar ramadhan semalam adalah nak membeli kuih yang dah banyak hari dah menggoda mata ni.


Ini lah kuih yang menggoda saya saban hari. Selagi tak boleh merasa, termimpi-mimpi jer. Kuih-kuih pelik camni memang nak sangat saya makan pastu bila dah tau camna rasanya barulah akan ada perasaan puas hati kat dalam perut ni. Kuih ni namanya PES JAGUNG. Cara kuih ni di balut agak seronok dilihat sebab di balut dalam kulit jagung dan di kukus. Rasanya pun agak sedap...ofcos lah ada rasa jagung manis-manis kemudian macam ada rasa sagu sikit. Sedap juga lah kuih orang sabah ni!


Juadah kami berdua semalam : Nasi putih + kurma + kacang buncis goreng telur + ayam goreng berempah + cakoi bawang putih + kuih pes jagung + air sirap laici selasih yang di buat chenta hati saya.


Dulu saya tak suka dengan buah selasih ni sebab rupanya macam telur katak tau! Korang ada rasa camtu tak dengan buah selasih ni? Tapi sejak saya dah besar ni saya jadi suka pula sebab boleh hilangkan panas dalam badan.


Jadi semalam chenta hati saya kata nak buatkan saya air sirap laici selasih. Saya serahkan jer lah pada dia untuk buat air ni sebab rupanya saya tak tahu camne nak buat buah selasih tu..Jakunnya saya!

Okey, jom buat air penyejuk perut setelah seharian berpuasa!

AIR SIRAP LAICI SELASIH
Oleh : Izuwan@http://dcomey.blogspot.com

Bahan-bahan :
Jintan selasih
Air panas
Air sejuk
Sirap rose
Air gula
Ais kiub
Nata de coco perisa laici

Cara-cara :

  1. Rendam jintan selasih dengan sedikit air panas dan di biarkan hingga kembang
  2. Kemudian masukkan air gula, sirap rose, air sejuk, nata de coco dan ais kiub
  3. Sedia untuk di hidangkan
SELAMAT MENCUBA

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...