Kalendar Dcomey

Tuesday, August 14, 2012

Kaedah mencairkan coklat yang BETUL

Assalamualaikum

Buat sahabat-sahabat saya yang bertanyakan kepada saya kaedah mencairkan coklat yang betul, di sini saya nak kongsi kan secara ringkas kaedah nya.

Cetusan idea secara melukis saya dapat dari blog Azlita Aziz dan saya pun mula la melukis dengan bakat yang ada ni. hehehe...Tima kasih kak Azlita Aziz. Saya minta izin kongsi kat sini ya!

Mula-mula :
  • Pastikan bekas meletakkan coklat berada dalam keadaan KERING dan JANGAN ada air atau ia lembab. MESTI kering betul!
  • Coklat di potong atau di patah-patahkan menjadi kecil




Cuba tengok lukisan kat atas tu, faham tak caranya? SPM saya Pendidikan Seni dapat A okey!
Kalau tak berapa faham...saya detailkan kat bawah ya!

Gambar A :
Cara yang SALAH




  • Coklat TIDAK boleh di cairkan secara terendam sebegitu. Wap air akan masuk ke dalam coklat dan membuatkan coklat berketul atau terpisah dan tidak licin.
  • Coklat di cairkan pada suhu 40-45C. Jika di cairkan melebihi suhu ini, coklat akan mula kering, pekat , berketul dan mengerutu
  • Takat didih air pula 100C. 
  • Kedudukan dasar bekas yang menyentuh permukaan air adalah SALAH. Dasar bekas berisi coklat TIDAK boleh bersentuhan dengan air
  • Dinding bekas yang di perbuat daripada keluli juga menjadi pengalir haba yang baik dan menyumbang pada kepanasan bekas



Gambar B :
Cara yang BETUL



  • Dasar bekas TIDAK bersentuhan dengan air
  • Setelah air mendidih, api DIMATIKAN terlebih dahulu sebelum meletakkan bekas coklat di atas periuk air mendidih
  • Pastikan wap air sedikit pun TIDAK masuk ke dalam bekas coklat
Semoga dengan perkongsian ini dapatlah menghasilkan coklat cair yang cantik dan sempurna. Terima kasih sekali lagi kepada Kak Azlita Aziz.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...