Kalendar Dcomey

Friday, August 17, 2012

Crunchy Cookies

Aidilfitri 2012

Fuhhh! Panasnya hari ni...Kering tekak saya ni. Hari ni saya sempat siapkan biskut raya terakhir untuk raya di Kudat tahun ni.


Resepi asalnya Brownies Crunchy Cookies...tapi saya seperti biasa lah tetap juga akan mengubah resepi asal mengikut citarasa tekak saya. Hehehe... Hari tu dah buat dah Coffee Cookies yang bewarna coklat tu, jadi hari ni saya nak buat warna cerah pula.


Ya lah...kalau warna dan rasa cookies sama jer boring lah nak kunyah-kunyah kan. Kalau saya boring nak kunyah apa lagi tetamu yang datang beraya kan?!

Jom tengok resepi crunchy cookies cara saya.

CRUNCHY COOKIES
Resepi asal : Kak Fida@myresipi.com
Oleh : ItaComey

Bahan-bahan :
100 gm mentega
75 gm gula icing
1 biji telur
1/4 sk esen vanila
150 gm tepung gandum*
1 sk baking powder*
1 sk soda bicarbonate*
100 gm choc chips
100 gm badam hancur

Cara-cara :

  • Ayak bahan-bahan yang bertanda (*) dan ketepikan
  • Dengan menggunakan hand-whisk, kacau mentega dan gula hingga rata
  • Masukkan telur dan esen vanila. Terus kacau hingga sebati
  • Masukkan pula campuran tepung sedikit demi sedikit sambil di kacau hingga habis
  • Masukkan choc chips dan badam cincang. Gaul hingga sebati
  • Jemputkan sedikit adunan, bulat dan leperkan di atas dulang pembakar
  • Dengan menggunakan garpu, tekankan sedikit di atas adunan untuk membentuk jalur dan hiaskan dengan sedikit badam hancur dan choc chips
  • Bakar pada suhu 160c hingga garing



Memang sedap! Rugi kalau tak mencuba buat cookies ni..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...