Kalendar Dcomey

Friday, August 3, 2012

Nasi Ayam Kak Lyn Dqis

Assalamualaikum...
Sihat ke korang semua hari ni? Alhamdulillah dah masuk hari ke-14 dah kita puasa hari ni. Dah setengah bulan dah kita puasa. Rasanya mesti ada antara korang yang dah susut berat tu 5kg dah kan! Tapi saya...bulan puasa menambahkan sedikit berat badan...hehehe

Juadah apa berbuka semalam? Saya semalam awal-awal lagi saya dah gitau en asben nak makan nasi ayam. Dia minta buatkan jer nasi ayam penyet tapi saya membantah juga nak makan nasi ayam takde penyet-penyet. Nasi ayam versi original..Tak mau yang lain dah! Muktamad!! Maka en asben saya kena lah mengikut selera saya semalam...Maaf ya!

Saya dah ngidam nasi ayam ni berhari-hari dah sejak tepon mak kat kampung hari tu. Masa tipon tu mak cakap menu berbuka depa nasi ayam. Jadi...sejak hari tu lah tekak saya meminta-minta nasi ayam.



Uihhh...sedap ni! Dah banyak kali dah saya buat nasi ayam dari resepi yang kawan saya - K'Lyn Dqis ni bagi. Memang tidak mengecewakan hati lah...Nak tengok hasil pertama kali saya buat nasi ayam ni boleh tengok kat ENTRY ni ya.

 Jadi menu berbuka saya semalam cukup mudahkan keja saya sebab nak buat nasi ayam ni bukannya susah sangat pun. Jadi dapat lah saya berehat banyak-banyak..heheh


Juadah kami berdua semalam : Nasi ayam + kurma + cucur bawang + air sarsi + teh o panas. Alhamdulillah cukup mengenyangkan perut kami suami isteri.

Tapi bila malam semakin larut...en asben buat permintaan nak makan rojak buah pula. Ingatkan bekalan nasi ayam dalam perut boleh membawa kekenyangan hingga ke pagi..Nasib baik la kuah rojak dah buat dengan banyak dah semalam. Jadi tinggal potong buah dan gaul kuah jer la. Mudah juga keja saya...saya suka!


Sedap jer makan pulun sepuas-puasnya rojak buah ni tapi yang tak best nya...tak sampai 15 minit mula lah perut saya meragam bagai. Adehhh!!! Tu la kau...makan tak ingat kan!

Okey, ni saya bermurah hati kongsi lagi resepi nasi ayam kat sini ya...

NASI AYAM
Resepi asal : Kak Lyn - Dqis
Oleh : ItaComey@http://dcomey.blogspot.com

Bahan-bahan :-
AYAM :
Ayam
Kicap manis
Sos Tiram                                        
Lada sulah
Madu


Cara-cara :

  1. Ayam direbus tanpa garam dan di toskan. Simpan air rebusan ayam untuk masak nasi dan buat sup
  2. Gaulkan ayam bersama kicap manis, sos tiram, lada sulah dan madu hingga sebati.
  3. Perapkan ayam lebih kurang 1 jam. Lagi lama lagi sedap.
  4. Goreng ayam dengan api sederhana hingga masak. Lebihan sos perapan simpan untuk sos ayam

NASI :
Beras - Cuci dan toskan
Bawang besar - di mayang
Bawang putih - di mayang
Halia - di mayang
Bunga lawang
Kulit kayu manis
Kiub pati ayam MAGGI
Serai - di ketuk sedikit
Marjerin 
Kunyit / Pewarna kuning


Cara-cara :
  1. Panaskan periuk dengan sedikit marjerin. Setelah marjerin cair, tumiskan bawang besar, bawang putih, halia, bunga lawang dan kulit kayu manis hingga bawang layu dan naik bau
  2. Masukkan beras yang di tos dan gaul sebati dengan bahan tumisan
  3. Masukkan air rebusan ayam tadi, kiub ayam, serai dan kunyit / pewarna. Masak seperti memasak nasi biasa

SOS :
(A) - Tuang atas ayam
Bawang putih - di cincang halus
Sos baki dari perapan ayam tadi

Cara-cara :
  1. Tumis bawang putih dengan sedikit minyak hingga naik bau
  2. Masukkan sos perapan tadi hingga pekat 
  3. Tuang atas ayam bila nak hidangkan
(B) - Sos Kicap
Cili padi
Bawang putih
Kicap manis

Cara-cara :
  1. Campurkan kesemua bahan dan kisar hingga hancur
(C) - Sos cili merah
Bawang putih
Cili merah
Halia
Air asam limau / cuka
Gula
Garam

Cara-cara :
  1. Campurkan kesemua bahan dan kisar hingga hancur


SUP :
Air rebusan ayam
Tulang ayam - Kalau tak letak pun takpe dan jadi lah sup kosong jer.
Garam
Daun ketumbar
Serbuk lada hitam
Bawang goreng


Cara-cara :
  1. Masak air rebusan ayam tadi bersama tulang ayam hingga kembang
  2. Masukkan garam dan serbuk lada
  3. Hidangkan bersama daun ketumbar dan bawang goreng


Okey selesai sudah proses membuat nasi ayam. Jangan tengok bahan dan cara buatnya banyak korang dah tak nak buat plak. Nampak jer macam susah nak buat tapi percayalah, senang sangat nak buat nasi ayam ni dan yang paling penting hasilnya cukup memuaskan hati.

SELAMAT MENCUBA

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...