Kalendar Dcomey

Friday, July 13, 2012

Puasa Sunat Sya'aban

Alhamdulillah syukur di atas nikmat kesihatan dan kekuatan yang ALLAH S.W.T berikan buat saya dan suami yang akhirnya dapat menyempurnakan puasa sunat di bulan Sya'aban semalam. Moga semua amalan kami di terima olehNYA.

Menu berbuka kami semalam simple-simple jer tapi cukup mengenyangkan. Juadah hidangan hanya 2 menu dari saya dan 1 menu dari Chef Wan (Chenta hati saya lah)

Sambal sardin bersama telur carak + Ayam goreng ala-ala KFC + Salad kuah kacang

 Menu sedap yang chef saya masak untuk berbuka - Sambal sardin bersama telur carak

 Ayam goreng yang bajet konon-konon ala KFC. Buat campuran sendiri jer tapi bila dah siap goreng..serius la cakap memang bau nya cam KFC la..cuma rasa jer kurang sikit dari KFC. hehehe...
Resepi ayam goreng ni nanti saya tempek kat entry lain ya!

 Ni pula salad berkuah kacang.
Saya pernah makan salad cam ni 2 kali masa pegi kenduri di Penang dulu. Tak pasti salad ni diorang panggil apa tapi saya panggil salad kuah kacang jer.  

 Cuba mengimbau kembali rasa hidangan ni...maka saya pun cuba lah buat untuk menu berbuka kami semalam. Dah la salad segar...menyihatkan dan cepat pula nak buat. Alhamdulillah...menjadi dan yang paling penting en asben saya suka dan sedap katanya.

Kuah kacang pun buat simple sangat...

Kepada yang nak mencuba buat tu boleh lah cuba resepi simple dari saya ni ya!

SALAD KUAH KACANG
Oleh : ItaComey@http://dcomey.blogspot.com

Bahan-bahan :-

SALAD
Daun salad
Tomato
Timun
Kobis
Lobak Merah
Bawang Besar
Telur Rebus

Potong ikut citarasa anda

KUAH KACANG

1 cawan kacang tanah - goreng tanpa minyak dan tumbuk kasar


Bahan kisar :
3 sudu besar cili kisar - ikut kepedasan yang di ingini 
3 biji bawang merah
3 biji bawang putih
Sedikit belacan (anggaran sebesar ibu jari) - di bakar
2 batang serai
2 inci halia


1 sudu asam jawa
3 sudu besar gula merah - di masak dengan 1 cawan  air
Sedikit Garam
3 sudu minyak untuk menumis

Cara-cara nak buat:


  • Panaskan minyak dan masukkan bahan yg dikisar tadi. Kacau hingga sebati.
  • Masukkan air gula merah (di tapis), garam dan asam jawa.
  • Masukkan kacang tanah dan kacau hingga pekat. Tambahkan air lagi jika nak kuah sedikit cair
  • Siap untuk di hidangkan bersama salad

Nota conteng :
Kuah kacang dengan resepi di atas boleh juga di tambah daging cincang dan boleh di makan bersama nasi himpit, sate dan sebagainya.

MUDAH...CEPAT...SEDAP

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...