Kalendar Dcomey

Monday, June 4, 2012

Terpaut di hati...

"Bila hati dah sayang
Semua menjadi indah"

Waaaa....menyanyi riang gitu kau! Bila hatiku dah terpaut pada resepi roti marble ONIGIRI  yang gebu ni...dah x nak buat roti lain dah! hahahaha....bukan pe sebab resepinya sedap dan gebu walaupun aku hanya mengguna tepung gandum dan susu pekat campur air jer.

Tengok lah marble yang ku hasilkan...waaaaa cukup melompat-lompat riang tau!

Semalam dah bedal dah beberapa potong...pagi ni repeat untuk breakfast bersama en somi sebelum dia pegi keja.

Jom tengok lagi resepi yang sama ku tempek kat sini..
ROTI MARBLE
Sumber : MYR - Onigiri
 
BAHAN-BAHANNYA :-)
200 g tepung roti - aku x letak pun
50 g tepung gandum - aku guna 250gm tepung gandum sepenuhnya
1 camca besar mentega
140 - 150 ml susu segar - aku letak 1 sudu susu pekat + air suam
1 camca teh yis
2 camca besar gula halus
1/2 camca teh garam
1 camca teh bread improver
1 camca besar serbuk kokok + sedikit air, jadikan pes 

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Bancuh yis dengan sedikit susu (anggaran 50 ml), larutkan dan biar sekejap. Satukan tepung roti, tepung gandum, bread improver, garam dan gula, kacau rata. Tuang bancuhan yis dan gaul sambil dituang baki susu segar sedikit demi sedikit, hingga adunan menjadi doh.
  2. Tambah mentega dan uli hingga doh menjadi kenyal dan elastik. Bulat2kan doh, letak dalam bekas, dan tutup dengan cling film. Biar 40 minit, keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara. Bahagi doh kepada 3 bahagian yang sama besar.
  3. Satu bahagian digaul bersama pes koko tadi dan uli hingga warna sekata (jika perlu tambah sedikit tepung roti). Canai doh tadi, biar sama saiz dengan 2 bahagian doh tanpa warna. Balutkan doh coklat hingga tidak kelihatan. Canai sedikit dan potong kepada 3 bahagian.
  4. Buatkan simpulan tocang pada doh tadi, dan alihkan ke dalam tin berukuran (9 x 4 x 3) inci yang telah disapu mentega dan alas dasarnya dgn kertas minyak. Biarkan naik 2 x ganda (kurang lebih 1 jam).
  5. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 25 - 30 minit, bergantung pada oven masing. Sapukan mentega pada permukaan roti sejurus dikeluarkan dari oven. Biarkan betul2 sejuk sebelum dipotong...
Nak tengok cara dia tocang yang sebetul-betulnya boleh chek kat SINI ya...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...