Kalendar Dcomey

Saturday, April 23, 2011

Colek Cuko Klate


Org utaqa (aku la tu) panggil garam belacan…org selatan dan barat rasanya diorang paanggil kuah rojak tapi yg aku nk share ni org klate royak (panggil)  COLEK.
Fungsinya tetap sama…MENYICAH dengan buah…
Okek…entry ni pun resepi tertunda juga…ntah nape tiba2 teringat dgn colek nih.
Mengidam ke aku? Klau ya ngidam…Alhamdulillah….dah sampai rezki aku dgn suami la tu…amin

COLEK CUKO KLATE




Bahan yg korang perlu :
Cili api
Cuka
Belacan
Garam kasar
Gula

p/s : korang agak2 je semua kuantiti bahan tu

Cara nk buat :
·         Satukan semua bahan dalam mangkuk
·         Picit-picitkan sampai hancur belacan dan patah-patahkan cili tu
·         Siap dicolek dengan buah…


 
aku colek dengan buah jambu batu jer…sedap!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...