Kalendar Dcomey

Wednesday, April 13, 2011

WANITA : 04-Ogos-2006

Tgk tajuk sure korang gempak kn? Tarikh ape tu ya? Hmmmm...dah2...x yah nk kasi korang fenin-fenin... xde mende pun...xtualy bt masa skrg mode membaking blm mai lgi kt umah baru ni. so...belek2 la apa yg ada dlm simpanan kitab masakan aku tu..bleh la kongsi sesama ya!
Saje nk buka 1 bilik baru kt umah dcomey ni...
PETUA DAPUR
drpd petuanya ilang dlm simpanan jer lebih baik disharekan kt sini kn...

jom nengok sesama yer...

Sumber : Mingguan WANITA - 04 Ogos 2006
(ooohhh...ni la yg kuar tajuknye yg konpius tu..hikhik)


Perahan Limau Segarkan Tauge
Tauge yg kita beli biasanya tak tahan utk disimpan semalaman. Namun bagi yg ingin kekalkan kesegarannya boleh cuba petua ini.
Rendam tauge tadi di dalam besen bersama air. Kemudian potong beberapa biji limau kasturi dan perah airnya ke dalam rendaman tadi. Selepas itu boleh la dimasukkan ke dalam peti sejuk. Insyaallah tauge anda akan kekal segar keesokan harinya.


Memutihkan Nangka Muda
 Nangka muda yg direbus utk dibuat kerabu atau sebagainya akan megeluarkan getah hitam. Ini menjadikan nangka itu lebam dan tidak cntik.
Cara mengatasinya ialah dengan memasukkan beberapa helai daun ubi kayu kedalam periuk dan rebuslah bersama nagka muda tadi sehingga empuk. Nangka muda itu akan putih bersih dan rasanya bertambah enak. Cara ini juga memudahkan kita mencuci periuk keran asemua getahnya terkumpul ditepi.


Melembutkan Nasi Lemak
Sebagai makanan kegemaran rakyat negara ini, ada kalanya nasi lemak yang dibuat akibat kekurangan santan akan menjadikan nasi lemak itu keras. Sedangkan penggunaan santan yang berlebihan pula tidak baik untuk kesihatan. Untuk mengimbangkan santan dan menjadikan nasi lemak lembut,
caranya dengan menambah setengan cawan beras pulut. Insyaallah nasi lemak yang dimasak bukan sahaja lembut malahan sedap pula rasanya.

Selamat Mencuba!

**Gambar klau x brape nk best tu sbb main mik dgn enpon jer...ampun!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...