Kalendar Dcomey

Monday, July 1, 2013

Rumah Terbalik : Sabah time - Part 2

Assalamualaikum
Tu diaaaa...punya lama baru nak sambung balik crita mak dgn adik mai sabah ni..Hihihi...ntah sibuk apa pun x tau lah tuan umah ni :)

Di hari ke-2 kami bercuti di KK. Celik-celik mata ja awal-awal lagi dah plan nak pi Pasar Piliphine (betul ka aku eja tu?)...bawa mak dgn dik teh shoping2 dulu sebelum gerak ke Kudat.



Banyak juga lah yang di shopping...tapi tak boleh nak tengok lama-lama sebab masa tak berapa nak cukup. Takut terlewat balik ke Kudat nanti.

Dah abis shoping...bawa mak dgn dik teh pi makan bakso yang sedap sangat yang menjadi kesukaan kami di KK ni...

Restoran Nuryana



Bagi tekak korang tak tahu lah rasa camna ya..tapi bagi tekak aku dan keluargaku memang terbaik lah. Mak pun sampai banyak kali dok cakap sedap lah bakso ni...Boleh try di Restoran Nuryana ni ya. Lokasi dia dekat dengan Gaya Street dan Hotel City Inn

Lepas dah kenyang berangkat lah kami menuju ke destinasi seterusnya...

Lokasi : 
Rumah Terbalik - Tamparuli
Harga tiket masuk : RM 10




 Posing-posing depan pintu masuk dulu ya...

Ok...kita masuk dalam kawasan rumah terbalik ni. Jumpa garaj keta dia dulu.. Memang sangat teruja lah tengok keta kancil ber'plat' Johor ni. Tapi kalau di letakknya BMW ka Mercedis ka wajib lah lagi beliak-beliak mata ni kan?!

Tengok lah aksi-aksi kami yang sangat kuat mengangkat keta ni...


 Ni lah si badang...hahahah


Dah puas berposing sakan kat luar...jom masuk dalam umah lak. Memang cantik tengok umah ni dari luarnya...



Nak masuk umah ni kena ketuk gong dulu tanda pengenalan. Kita akan di'guide' oleh pekerja di sini yang memakai kain batik. Seronok masuk rumah ni tapi yang x bestnya tak boleh ambil gambar di dalam ya kawan-kawan. Kecewa akak dik! Jadi tak yah lah kau nak berangan nak ambil gambar kat dalam tu. 

Rumah ni macam rumah-rumah kita juga...ada ruang tamu, bilik mak ayah, bilik anak, dapur dan bilik air. Ada banyak juga kelengkapan dalam rumah ni dan yang menarik boleh nampak duit syiling jatuh di celah-celah papan lantai rumah TAPI semuanya berada di atas kepala kita lah. Ya lah kau ni...dh nama pun rumah terbalik kan?!

Keluar ja dari rumah ni...kepala aku mula lah pening bagai..hahahah...umpama berjalan di bumi tak nyata ja kekdahnya!

Dari laluan keluar tu terus membawa kita ke kedai yang pasti menghabiskan duit juga lah. Kedai yang menjual cenderamata. Agak-agak nak tengok saja ka??



Wajib lah membeli juga sebagai kenangan dah mai sini kan. Aku seperti biasa lah...sambaq pelekat peti ais ja la...kesukaan lah katakan. Sama juga dengan mak pengumpul pelekat peti ais tegar kami 2 beranak.


Tapi bonus...dik teh belanja mak sehelai baju di rumah terbalik ni. Mak aje?? Untuk kakak mu ni? Huhuhu..

Ada cafe juga kat situ tapi takde apa yang menarik perhatian ku untuk makan @ minum kakt situ. Terus bergerak keluar bergambar-gambar lagi sebelum tinggalkan umah terbalik tu. Bayar mahal kan?!






Alhamdulillah...sampai sudah jejak kaki ni ke rumah terbalik kat Sabah ni. 

Bergerak lah kami ke Kudat pula menuju rumah ku syurga ku... Berpenat lelah juga lah mak dgn dik teh sementara nak sampai umah kami. Hihihi...

Welcome to Kudat!

Alhamdulillah...biar penat lelah yang di redah, akhirnya sampai juga mak dan dik teh menjejak kaki di bumi kudat ni. Syukur alhamdulillah...sampai awal jadi boleh lah bawa mak dgn adik jalan-jalan tengok tamu di Kudat.

Bila dah sampai...beg dan kotak baru lah di buka. Niiii diaaaa....terbaik dari kampung yang di terbangkan bersama...


Petai, genuak a.k.a kerdas, segala kropok2, ikan2 kering dan jeruk penang...

Tengkiu

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...