Kalendar Dcomey

Friday, December 7, 2012

Coleslaw lemak-lemak gitu!

Assalamualaikum dan selamat malam

Uihhh...sejuk nya bumi Kudat malam ni. Ya lah...hujan dan ribut sikit jer petang tadi. Sikit-sikit pun bergoyang juga lah umah kami ni. Takut lah juga kan..sebab Kudat ni dekat jer dengan Filipina yang tengah di landa ribut bhopa sekarang ni. Sapa tak takut beb...Allah jer yang tau dalam hati ni bergoncang camne bila ribut-ribut.

Syukur alhamdulillah sebelum kejadian ribut taufan bhopa tu melanda dengan dasyat di Filipina hari tu, chenta hati saya baru jer keluar dari bertugas di pulau. Syukurlah Allah lindungi dia tatkala ombak ganas bergelora

"Ya Allah, lindungilah hambamu ini...suamiku, ibu bapaku, kaum keluargaku dan semua muslimin dan muslimat di muka bumi ini dari segala malapetaka dan bencana yang Kau uji kepada kami Ya Allah...Amin"

Okey...
Makan apa korang malam ni? Saya malam ni ada lah sikit mood rajin, jadi selesai jer solat maghrib kami pukul 5.57ptg tadi dengan laju jer saya masuk dapur.

 Dah berhari-hari dah nak buatkan chenta hati saya ni coleslaw yang menjadi kesukaan tekak dia tu. Hmm...bukan kata hari lagi dah, dah berminggu-minggu pun. Heheheh...Sib baik chenta hati saya tak mengidam-ngidam sangat kan.

Maaf ya kanda atas kelewatan dinda ini...


Jadi malam ni dengan gigih dan rajin sekali saya masuk dapur sediakan menu yang xde lah susah mana pun nak buat cuma ntah lah...sibuk apa pun x tau lah sampai lama benor tertunggaknya.

Lama dah tak buat coleslaw ni, rasanya buat masa masih bujang dulu-dulu jer. Tu pun bertahun lama sudah...buat untuk my sis - Noraini di masa dia masih berkerja sambilan di supermarket Fajar. Masa tu saya baru jer ada keta kancil... Uihhh...lama dah tu!


Maka di malam ini saya buat khas untuk chenta hati kesayangan saya... Abang, tima kasih belanje nasi kandar gam kambing + ayam untuk lunch tadi yer. Haaaa....tu lah sebenarnya! 

Kepada yang nak try buat coleslaw cara mudah saya ni yang bajet ala-ala KFC tu, bleh ikut resepi saya ni ya.. buat dan rasa sendiri sama x? Ke...yang korang buat lebih lemak berkrim (^_^)

COLESLAW
Oleh : ItaComey

Bahan-bahan yang xde sukatan ye...
Kobis
Lobak merah  (kali ni saya x letak sebab xde stok)
Bawang besar
Secubit garam
Serbuk lada hitam
Susu tepung (Nak sedap masuk banyak-banyak ya)
Susu pekat manis
Mayonis
Jus lemon / limau (sikit jer)

Buat camni ya...
Cincang halus kobis + lobak merah + bawang besar. Cuci bersih dan toskan airnya
Masukkan semua sayuran yang dicincang ke dalam mangkuk bersama garam + serbuk lada hitam + susu tepung + sedikit susu pekat + mayonis dan jus lemon / limau
Gaul hingga sebati dan perasakan dengan secukupnya
Tutup mangkuk tadi dengan plastik wrap dan simpan dalam di dalam peti sejuk lebih kurang 2 jam untuk lebih sedap. Tapi kalau dah tak tahan tu...makan jer!

Selamat mencuba...sekian, terima kasih.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...