Kalendar Dcomey

Wednesday, December 12, 2012

Aising Mentega Susu

Assalamualaikum

Apa khabar tetamu-tetamu kesayangan saya hari ni? Alhamdulillah sihat semuanya ya.. Dalam saya dok tunggu-tunggu orang gaji saya cuci baju sampai abis tu maka dapat lah saya nak kongsikan sikit ilmu kat sini.

Bagi kawan-kawan saya yang baru nak bermain dengan aising untuk menghias kek tentu keterujaan tu melampau-lampau kan? Hikhik...saya faham sangat sebab saya pernah melalui pengalaman bermain dengan aising sampai macam-macam rupa yang terhasil dengan aising.

Tengok tu, hasil cupcake yang macam-macam jer keluar bila dapat main aising dengan sepuas-puasnya..hahaah. Nak gelak sangat tau...



kalau tengok balik kenangan main dengan aising buat kali pertama mmg akan mengundang cekang perut lah.. tapi itulah permulaan...


Siap mik tempahan dah tu... kek pertama yang di tempah oleh kawan saya - JelyArin dan yang pertama saya hias ntah apa2 jer dengan aising. Lawaak! Lawakkkk!

Okey jom tengok resepi bagi yang nak mula belajar main dengan aising ni. Resepi ni khas untuk wat kek kecil2 dulu.



AISING MENTEGA SUSU
Oleh : ItaComey

Bahan-bahan :
110 gm mentega / shortening
150 gm krimwell
110 gm gula aising - harus di ayak ya!
1 sudu besar susu pekat
½ camca vanilla
Pewarna

Cara buat :
Pukul mentega / shortening bersama krimwell hingga sebati
Masukkan susu pekat dan pukul sikit lagi kemudian masukkan gula aising dan pukul hingga warna bertukar menjadi putih gebu
Bahagikan kepada beberapa bahagian dan warnakan
Boleh lah hias atas kek


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...