Kalendar Dcomey

Wednesday, November 14, 2012

Ikan Patin Masak Ala Thai

Assalamualaikum

Seperti yang saya janjikan kepada kawan-kawan saya di FB, ni saya masukkan resepi ikan patin masak ala thai seperti yang di beri resepi oleh jiran kampung saya  - Kak Ana yang merupakan tokey kedai makan dari siam

Ampun ya kawan-kawan sbb baru masuk resepi hari ni :)


IKAN PATIN ALA THAI
Resepi asal : Kak Ana Bangkok
Oleh : ItaComey

Bahan-bahan :
Ikan patin - bersihkan

Bahan kisar :
Serai
Halia
Lengkuas
Kunyit hidup
Bawang merah

Daun limau purut - potong halus
Santan pekat - saya gantikan dengan susu cair
Garam
Air

Buat begini :
Tumis semua bahan kisar hingga naik bau
Masukkan sedikit air dan ikan. Biar ikan masak sedikit TAPI jangan di alih-alih selalu ikan ni sebab ikan patin cepat hancur isinya
Masukkan susu cair, garam dan daun limau
Biar hingga kuah masak dan pekat sedikit. Boleh lah di hidangkan

SELAMAT MENCUBA

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...