Kalendar Dcomey

Wednesday, August 1, 2012

Ikan Kering

Assalamualaikum sahabat-sahabat saya.
Sihat ke semua hari ini? Alhamdulillah dah 12 hari dah kita berpuasa hari ni. Sekejap jer rasanya kan...

Semalam seperti hari-hari lain juga berbuka puasa berdua hanya denga suami tercinta dengan menu simple-simple jer. Tak de idea juga nak masak apa kadang-kadang tu. Selongkar dalam peti ais tu tengok apa yang ada dan masak jer!

Saki baki cendawan sisik yang beli kat pasar tamu hari tu masih ada maka jadi lah cendawan goreng paprik


Juadah kami semalam :
Kurma + Nasi putih  + Telur dadar + Cendawan goreng paprik + Sambal belacan + Ulam kacang kelisa + Ikan kering + Teh o panas


Buat kali pertama saya buat ikan kering sendiri tanpa bantuan bonda yang jauh di kampung. Dulu masa kat kampung selalu tengok jer mak buat ikan kering jadi bila dah kahwin dan dok pula berjauhan dari keluarga ni..nak makan apa semua kena buat sendiri lah.

Alhamdulillah percubaan pertama saya menjadi...jadi saya nak kongsi lah cara saya buat ikan kering yang cukup mudah ni dengan korang semua. Kalau ada ikan yang banyak dan dah tak muat masuk peti sejuk tu cam saya ni boleh lah buat ikan kering. Tapi untuk yang bertekak kampung macam saya lah...kalau korang yang jenis hadap tekak omputih rasanya tak layan lah ikan kering kan?

Okey jom tengok cara nak buat ikan kering seperti yang di ajar oleh bonda saya.

IKAN KERING
Resepi temurun : Bonda Sharom

Bahan-bahan :
Ikan - terpulang lah nak buat ikan apa yang sesuai
Garam kasar (Jangan guna garam halus sebab hasilnya ikan akan jadi pahit)

Buat begini :
  • Ikan di siang belah belakang. Cuci ikan bersih-bersih
  • Lumurkan garam dengan banyak pada keseluruhan ikan
  • Simpan ikan yang siap di lumur garam dalam bekas kedap semalaman
  • Keesokannya cuci ikan bersih-bersih dan jemur ikan di tempat panas sekurang-kurangnya selama 2 hari
  • Siap di goreng. Untuk lebih sedap boleh lah sapukan sedikit serbuk perisa pada ikan sebelum di goreng
SELAMAT MENCUBA

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...