Kalendar Dcomey

Saturday, August 18, 2012

Nasi Mandy Chef Sabri

Assalamualaikum

Hari ni dah ramadhan terakhir kita di tahun ni. Sayu je hati ni bila di tinggalkan ramadhan...moga-moga panjang umur dapat lah berjumpa lagi ramadhan tahun depan.


Hari ni tekak terasa nak makan nasi ala-ala arab pula. Bukan pe...dok tengok Chef Sabri masak kat TV1 hari tu maka tergoda pula saya ni. Jadi hari ni saya buat nasi mandy. Maka di hari terakhir ramadhan ni juadah kami : Nasi mandy + kurma + ayam goreng rempah + acar timun + kari ayam hancur + air nyoq

Alhamdulillah selesai sudah ramadhan tahun ni...
Maka bermula lah kesibukan menjelang aidilfitri saya di perantauan ni.

NASI MANDY
Resepi : Chef Sabri
Penyediaan : 4 Orang (Saya kurangkan bahan untuk makan 2 orang jer)

Bahan-bahan :
4 cawan beras basmahthi panjang - di basuh dan toskan  - saya guna beras biasa je
4 cawan air / air rebusan daging - saya guna air rebusan ayam
1/2 cawan minyak sapi (ghee) / minyak jagung - saya guna planta daisy
1 sdm serbuk jintan manis
1 sdm seerbuk jintan putih
1 sdm serbuk ketumbar
1/2 sdk serbuk kunyit
1 inci kulit kayu manis
4 biji buah pelaga
3 kuntum bunga lawang
3 kuntum bunga cengkih
2 sdm gula - saya tak letak
1 sdm garam - saya letak 1/2 sdk jer
1 sdm serbuk perasa ayam - saya guna kiub ayam maggi

Cara-cara :

  1. Masukkan semua bahan-bahan kecuali air ke dalam periuk nasi, kemudian kacau hingga rata
  2. Tuang air ke dalam periuk kemudian tanak nasi seperti biasa
  3. Sedia untuk di hidangkan
Tips :
  • Untuk menambahkan aroma pada nasi boleh masukkan ikatan daun pandan, hirisan halia, hirisan bawang merah dan bawang  putih
  • Nasi mandy ini boleh di hidangkan dengan ayam panggang atau kambing panggag berempah dan tomato salsa

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...