Kalendar Dcomey

Sunday, July 29, 2012

Kurma telur rebus

Assalamualaikum dan selamat malam semua...
Dah kenyang berbuka ke? Menu apa berbuka tadi? Saya hari ni berbuka dengan kasih sayang..hehehe. Kasih sayang dari air tangan suami. Sukanya saya dengan statement camtu..hikhik

Iftar hari ke-9

Dari pagi lagi chef saya - Chef Wan dah cakap hari ini dia nak masak. So bila dia awal-awal dah cakap nak masak jangan di bantah okey. Kalau di bantah nanti merajuk pula. Biar bersepah dapur di buatnya asalkan ada orang masak kan untuk saya. 

Bergumbira lah saya hari ni...

Menu berbuka kami berdua hari ini :
Nasi goreng + Kurma telur + Sambal kicap + Kurma + Buah melaka + Teh tarik


Percubaan pertama suami saya membuat kurma telur rebus. Boleh tahan rasa kurma dia buat ni...sedap hingga saya menjilat jari jemari kanan...bukan kiri hokey!

KURMA TELUR REBUS

Bahan-bahan :
4 biji telur rebus - di kupas kulitnya
1 peket rempah kurma ADABI - bancuh dengan sedikit air untuk jadikan pes
1 cawan santan pekat
1 cawan air
2 biji ubi kentang - potong dadu
1 biji bawang besar - di mayang
3 biji bawang putih - di mayang
1/2 inci halia - di mayang
2 biji cili merah
Sedikit garam

Cara-cara :
  • Panaskan sedikit minyak di dalam kuali. Tumis bawang besar, halia dan bawang putih hingga bawang layu
  • Masukkan pes rempah kurma ADABI dan air. Biarkan masak sekejap dan masukkan ubi kentang. Masak hingga ubi kentang empuk
  • Masukkan santan pekat, telur rebus, garam dan cili merah. Biarkan hingga mendidih dan siap di hidangkan.
SELAMAT MENCUBA

Dan....
Jangan kata saya malas dan membiarkan suami saya bekerja sorang diri menyiapkan juadah berbuka kami hari ini ya. Saya juga menyumbang tenaga buat sambal kicap + teh tarik + buah melaka.

Ni bukti sumbangan saya di dapur tadi...

Dah macam bola-bola mercun jer

Inti menggunakan gula melaka...saya lebih suka guna gula 'gerek' tapi kat Kudat ni tak jumpa pula gula gerek 


Motif saya buat buah melaka bewarna merah hati ini adalah mengimbau kembali saat-saat bertunang kami. Untuk yang belum tahu cerita kami...saya dan suami bertunang setelah bertahun-tahun tamat pengajian di sekolah menengah dulu (Dia musuh sekelas saya yang tak boleh berdekat langsung masa tu!) dan jatuh hati hanya di mukabuku (Tiru Najwa Latiff la tu...). Masa bertunang pun kami di jarak jauh dan tak pernah berjumpa lagi sehingga dia balik kampung untuk beraya.

Kali pertama berjumpa suami saya (Masa tu masih tunang saya) setelah tamat sekolah dulu adalah di bulan puasa. Bersemuka buat kali pertama di Subaidah Nasi Kandar Seberang Jaya,Penang. Tahu apa yang dia minta dari saya masa mula-mula nak jumpa dulu?

8 biji buah melaka warna merah
Ni lah buah melaka 8 biji tu...masih saya simpan gambar ni.

Kenapa warna merah? Sebab katanya kalau dia tak demand warna merah nanti takut saya pegi beli jer kat bazar ramadhan pastu berlakn yang saya buat sendiri dan kasi dia. Huhh...kamu buat saya macam kejam sangat la en somi. Saya buktikan yang saya boleh buat buah melaka warna merah okey!!

Okey tutup kisah cinta dulu-dulu...somi dok tersengeh-sengeh dah kat sebelah saya ni haa!

BUAH MELAKA

Bahan-bahan :
1 cawan tepung pulut
Secubit garam
Sedikit air
Pewarna merah
Gula melaka - potong kecil2
Kelapa parut - di gaulkan dengan sedikit garam dan kukus sebentar

Cara-cara :
  • Gaul tepung pulut, garam, air dan pewarna hingga sebati dan boleh di gentel
  • Ambil secubit tepung dan leyekkan sedikit. Letak gula melaka di tengah-tengah tepung tadi dan gentelkan menjadi bulat sebesar biji guli. Buat hingga habis adunan
  • Masak air di dalam periuk hingga mendidih
  • Massukkan buah melaka yang siap di gentelkan ke dalam air mendidih dan masak hingga buah melaka terapung
  • Kaut buah melaka dan toskan airnya. Golekkan buah melaka ke dalam kelapa parut hingga kelapa melekat rata dan sedia untuk di hidangkan
SELAMAT MENCUBA


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...