Kalendar Dcomey

Thursday, June 7, 2012

Tip Of Borneo - Tg Simpang Mengayau

Hari minggu yang cerah...keluar dating manja dengan en somi cinta hati lagi. Kali ni nak pergi jauh sikit dari Pantai Bak-Bak...Tak jauh sikit la sebab jarak dari rumah nk ke tempat tu 40km.

Jom kita pegi TANJUNG SIMPANG MENGAYAU atau ku panggil "Tanduk Borneo" sebab kalau di lihat pada peta Sabah, kedudukannya betul-betul macam tanduk.


‘Jambatan batu’ yang merupakan sempadan pertembungan arus Laut China Selatan dan Laut Sulu.
 
Menyaksikan arus Laut Sulu dan Laut China Selatan bercantum menjadi satu, merupakan fenomena unik yang pasti tidak dapat dilupakan apabila berkunjung ke Tanjung Simpang Mengayau atau Tip of Borneo di Kudat, Sabah.
Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa, kawasan yang turut digelar ‘hujung tanduk’ Sabah ini merupakan tempat pertembungan arus dari dua lautan berbeza, iaitu Laut China Selatan di sebelah kiri dan Laut Sulu di sebelah kanan.


Setiap tahun pada bulan Julai, apabila angin timur (Laut Sulu) bergelora dan di barat teduh (Laut China Selatan) dan sebaliknya, pengunjung berpeluang menyaksikan kedua-dua arus laut ini bertembung.
Fenomena inilah yang sering ditunggu-tunggu oleh pelawat, namun fenomena ini tidak menentu dan bergantung kepada keadaan angin dari kedua-dua laut.

 Mercu tanda di puncak Tg Simpang Mengayau

 Waahahaaa....Kau ade?

 Dah jauh dah 'mokcik' berjalan...

 Kenangan kami di puncak

 En cinta hatiku...

Tatkala senja mula menampakkan dirinya...masa ni baru pukul 5.43ptg je!

 I'm here...nampak x tanduk borneo tu?

 Kasi close-up skit

 Posing montel

Globe di atas gong. Gong merupakan salah satu alat muzik tradisional suku kaum Runggus

 Gaya somi tercinta ku

 Sangat cantik

 Gaya sorang pemimpin...Imam solatku

Aksi tak bleh blahh en somi! Hahaha...

 Aksi gedix si isteri yang keriangan

 Haiiippppp!!

 Satu-satunya pondok polis kat sini

 Cengkerang yang banyak di jual di sini

Bagi yang nak berrmalam kat Tg Simpang Mengayau ni ada disediakan challet kat sini tapi aku x tau la berapa harganya sebab belum sempat aku pegi bermalam lagi

Kesimpulan :
Bagi yang mencintai keindahan lautan memang takkan rugi datang melawat sini sebab pemandangan dan keindahan pantai serta lautan bagai berada di Hawaii... (._^)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...