Kalendar Dcomey

Sunday, December 20, 2009

Indahnya Bandung...

Okey sambung lagi cerita obersi ku...
Hari ni nak mula jelajah bumi Bandung, jadi kena isi perut kenyang-kenyang dulu...

 Breakfast kt hotel sebelum mulakan perjalanan utk hari pertama

Aktiviti kat lobi plak sementara nak tunggu pak supir mai...



Segala ceruk lobi menjadi port berselfie..hehhe

 Hiasan kopi kat lobby hotel

 
Bekas abu rokok laa...

 Lampu hiasan

Menarik!

Tangkuban Perahu

Kalau dah pergi ke Bandung tu...korang mesti kena pergi ke gunung berapi ok! Gunung berapi yg femes tu kat Tangkuban Perahu. Masih aktif lagi gunung berapi ni...memang seram beb!



Haaaa...tu muka dh seram pucat la tu..hehehe


Sepanjang perjalanan dari puncak Tangkuban Perahu menuruni kawah gunung...memang best sangat. Pengalaman yang patut di rasai sekali seumur hidup. Bergambar dalam batang pokok paling best..,tapi gambar hilang mana dah. Huhu..

Okies...sebelum korang jalan-jalan cam aku ni pastikan memakai kasut yang sesuai ye! Tak yah dok ngade-ngade nk bergaya dengan kasut tumit tinggi 8 inci...x sesuai u!
 Kalau x sebabkan nk ke Bandung...xdenya aku nak berhabis ratus-ratus beli kamu wahai kasut...but love u so much sbb kamu sgt selesa!

Transport yang diorang gunakan kat sini

Tapi xdenya aku nak naik angkut...kang di bawanya aku sampai ke Lombok haaa... mik kau! Aku nek ni je...x mahal pun beb! Suh je pihak hotel sediakan dan bayar lebih kurang dalam RM140 je. Kalau korang berani bleh gak la nek teksi..aku dh x brani dh lps kejadian kena 'cong' 

Kos supir : 400,000 RUPIAH/day  <> RM140/day. kos kereta, minyak, parking semuanya include dalam RM140 tu.sampaikan barang pun di angkat oleh Pak Supir keta ni...korang dah boleh di bawa kemana saja dari pagi sampai ke malam.

Aku lupa nk mik contact no Pak Supir yg bawa aku tu tapi korang bleh guna khidmat Pak Supir yang pernah digunakan oleh sorang blogger ni - InaAchik.

jika berminat boleh contact Pak Diky Nagasari

 
mobile: +6281320149933  
email: dq_outngo@yahoo.co.id
Tangkuban Perahu
Maha kuasa ALLAH s.w.t menciptakan alam yang cukup indah...
Kawah dari pandangan puncak gunung

Aku dah sampai...

Buat korang yang nak menjelajah ke kawah gunung berapi boleh berjalan menuruni gunung ya..Agak keletihan juga lah dan berbasah juga la ketiak hokey!

Tapi I-N-G-A-T ya korang!
Untuk menuruni denai-denai tu korang akan ditemani dengan lelaki-lelaki yang kira jadi pemandu pelancong ke bawah la. Diorang ni kadang-kadang sekali ikut 3-4 org juga la. Ada yang bawa ole-ole utk dijual kepada kita seperti tasbih manik, keychain dan mcm2 lagi lah...dan korang mesti akan ingat 
"ehh! murah la diorang ni jual"
tapi ternyata lebih mahal dari tempat lain ya! Sebab aku dah terbeli la tuuu!! Hahahaa...

Pastu jangan ingat kita dibawa turun oleh orang-orang tersebut secara percuma ya! Coz di akhir perjalanan korang...orang-orang ini akan minta bayaran...walawehh!! Tapi masa aku pegi sib baik pakcik drebar kami dah gitau awal-awal kos bayaran orang-orang itu dalam linkungan 60000rp je (seingat-ingat lupa).hehehe...so xde la kami di kencing lagik!

The moral of the story :
lebih baik korang tanya dulu orang yang lebih tahu sebelum terkena.

Tapi ternyata korang xkan rasa sia-sia bila melalui pengalaman menuruni ke lembah kawah gunung berapi sebab pemandangannya cukup indah sekali...aku siap boleh masuk dalam batang pokok lagi tau! Tapi tu lah gambar dah banyak hilang maka x dapat la nk share dengan korang ya! Korang layan je lah gambar-gambar yang ada ni...

Pokok-pokok hutan yang cukup cantik

Laluan denai yang mencabar kaki dan poket ku...
Nampak x kat bawah tu?? Tu lah kawah gunung berapi yang mengeluarkan wap-wap panas...Kat bawah sana ada di sediakan telur ayam untuk di rebus di dalam air panas gunung berapi ya!

Kalau korang tengok yang ni lagi korang akan teruja sbb coraknya memang cantik. Ni batang pokok yang telah disiat kulitnya dan di jadikan pasu, ashtray dan sebagainya. Hanya di jual di laluan turun ke kawah gunung berapi.

Tapi nasihatku...tak yah la jadi macam aku yang dah terhasut untuk membeli menda alah ni sbb masa korang dok berkenan tu, orang yang jual ni akan cakap bila dia kering lagi cantik tapi apa yang aku dapat bila kering huduh bukan main lagi wehh! Akhirnya ku campak buang jer..huhu

The moral of the story :
Indah di pandang buang duit je bila dibeli!


Petang pegi taman stoberi tapi tutup pula. huhu
Tapi xpa...kita gerak ke Rumah Mode dan banyak tempat lagi yang bleh shopping.
Layan jer la...

 Tugu kat Rumah Mode

Actually banyak lagi gambar kt sini tapi ntah hilang plak

Ni gambar ehsan dari Mr Google


 Shpping seluar dan baju berjenama Levi's, BUM dan sebagainya pegi dekat Toko Tiga ni. Agak murah harganya!



Jenama Levi's la paling laris kat sini. Aku rembat 5 helai jeans tau! Mik kau!!

Setelah berpenat-penat seharian maka malam ni kita manjakan badan kejap kat SPA hotel ni.
 
 Patung-patung di ruang menunggu kat SPA

 Letih ni...x sabar nk di urut nih

Ahhhh!! Segar bila dh di manja... Jom jalan-jalan malam sekitar hotel

 Mencari kudapan di malam hari

Waaa...ceria dh bila badan dh cergas perut dh kenyang. hehehe

Ok balik tido!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...