Kalendar Dcomey

Wednesday, May 25, 2011

Aiskrim Pertamaku

Asyik makan yang di beli kat kedai jer...sesekali cuba buat sendiri pula. Sedap atau tak mesti puas hati sebab air tangan sendiri kan!

Nama gempak - Ros Wan...hahah. Gabungan nama aku dengan hubby la tu.

Akhirnya berjaya juga aku hasilkan aiskrim sendiri. Walaupun percubaan pertama ni hasil aiskrimnya agak berbuih-buih tapi aku dah cukup puas hati dah. Apa yang penting...sedap!

Banyak resepi membuat aiskrim yang aku jumpa kat intenet tapi kebanyakkan nya letak telur sebagai bahannya. Tak tahu camne rasa kalau letak telur ni...so tak menarik minat ku untuk mencuba resepi aiskrim yang ada telur. Cari lagi resepi aiskrim yang takde telur dan terjumpa lah kat dapur Kak Badariah
Resepinya ringkas dan menggodaku...Tapi mengikut apa yang dia tulis kat blog dia, resepi asal ada letak telur tapi sebabkan stok telur dia habis maka dia pun tak letak lah telur.

AISKRIM PELANGI
Oleh : ItaComey@http://dcomey.blogspot.com

Bahan-bahan :
1 tin susu cair / 400ml susu segar *saya guna susu cair
2 sudu makan ovallet
1 sudu teh esen vanilla
Pewarna pilihan

Cara buatnya :
  • Satukan semua bahan ke dalam mangkuk kecil KECUALI pewarna. Putar sampai kembang dengan "mixer speed - 1" dalam 10 minit
  • Tuang adunan dalam beberapa biji mangkuk dan masukkan pewarna - sebatikan
  • Cedukkan adunan selang seli ke dalam bekas
  • Sejuk-bekukan di dalam peti ais sehingga beku (lebih kurang 3 jam)
  • Siap
Terima kasih kepada tuan punya resepi dan selamat mencuba

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...