Kalendar Dcomey

Tuesday, August 7, 2012

Iftar ke-17

Assalamualaikum

Wahh...masing-masing oven dah sibuk berkerja keras dah buat biskut-biskut raya. Banyak kawan-kawan blogger dan facebook saya yang dah bersusun balang-balang biskut raya. Meriah saya tengok mood raya kawan-kawan saya.

Saya ni bila lah nak mula buat biskut raya ni...Ntah lah! Mood raya saya tahun ni dingin jer. Nak kata tak pernah beraya di perantauan...tahun lepas pun dah beraya di perantauan juga. Tahun lepas time-time camni dah meriah dah menyusun resepi biskut-biskut raya yang nak di buat. Tapi mood macam tu tahun ni tak datang-datang lagi...Tak tahu lah kenapa. Maybe esok atau lusa kot baru nak mai mood tu!

Ok balik pada topik...


Awal-awal hari semalam hubby cakap tak payah masak sebab nak bawa berbuka kat luar. Hati ku riang bagai lah.. Ya lah, dah 2-3 hari dah saya dok google cari kat Kudat ni kat mana tempat yang ada buffet. Tapi malangnya memang tak ada. Teringin sangat saya nak berbuka kat luar macam dulu-dulu tapi tak dapat lah...Semalam dia cakap nak bawa pergi berbuka kat KFC. Seronok dah saya sebab KFC pun kat luar juga kan!

Tapi...bila dia keluar pegi tempat keja lagi pada pukul 3 petang sampai pukul 6 petang pun tak balik-balik lagi. Pukul 6.31 petang dah nak berbuka, jadi pukul berapa nak keluar pegi KFC ni.. Hmm...dengan hati yang kecewa sedikit last-last masuk dapur masak la juga.

Juadah kami semalam : Nasi putih + kurma + kacang buncis goreng kicap + ikan kering + papadom...dan surprise dari hubby : KFC

Walaupun suka dapat makan KFC juga tapi hati ni tetap tak seronok sebab dah set dah dalam otak ni nak makan kat luar. Merajuk lah! Tapi KFC tetap hadap sampai habis juga...


Yang cukup bersemangat saya buat semalam adalah : KASTARD KOKTAIL resepi turun temurun keluarga  Cik Puan Natasha pemilik blog when-wifey-talks itu. Tapi disebabkan suami saya lambat balik maka saya buat dengan apa jer yang ada kat dapur tu dan menjadi lah kastard versi laici nata de coco.

Suka sangat saya bila hasil resepi asal yang di olah menjadi dengan sedap sekali. Hubby pula sambil suap ke mulut sambil bercakap sedapnya...sedapnya...Hati yang merajuk tadi pun makin cair sikit.Heheh...

Ok jom saya kongsi resepi temurun keluarga Cik Puan Natasha tu untuk korang cuba juga dan menikmati kesedapan hingga menjilat sudu...

KASTARD KOKTAIL
Sumber resepi : Natasha@when-wifey-talks
Oleh : ItaComey@http://dcomey.blogspot.com

Bahan-bahan :

PUDING
1 cawan tepung kastard
1/2 cawan gula
4 cawan air

Cara buat :
Masakkan gula bersama air hingga menjadi larut. Kemudian masukkan tepung kastard - saya bancuhkan tepung kastard dengan sedikit air
Kacau perlahan-lahan dengan api sederhana hingga sebati dan berkilat
Tuangkan ke dalam acuan kemudian sejukkan di dalam peti sejuk sehingga keras sedikit - saya tapis adunan untuk mendapatkan hasil puding yang tidak berketul dan halus

KOKTAIL (KUAH)
1 tin susu cair
1 tin mix fruits cocktails - saya gantikan dengan nata de coco perisa laici
1/2 tin air
2 sudu besar gula
1 sudu teh esen vanila

Cara buat:
Masukkan semua bahan ke dalam periuk dan masak hingga sebati. Tidak perlu hingga mendidih, cukup sekadar gula menjadi larut
Sejukkan koktail yang telah di masak
Setelah sejuk, tuangkan ke atas puding yang sudah mengeras
Masukkan semula ke dalam peti sejuk dan biar sehingga menyejuk sehingga waktu untuk dimakan.

SELAMAT MENCUBA

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...