Kalendar Dcomey

Saturday, July 14, 2012

Kari Sotong

Percubaan pertama saya membuat kari sotong. Malunya saya sebab dah hidup sampai umur 31 tahun dah baru nak belajar buat kari sotong..Tu pun sebab chenta hati dok berhari-hari dah dok minta kari sotong. Ngidam katanya (Ayat nak buat si isteri ni jadi serba salah la tu)

Maka dengan penuh kasih sayang yang tak pernah berbelah bagi, si isteri yang comel ni mula lah buka kitab-kitab mencari resepi kari sotong.

Terjumpa lah sisipan resepi dari majalah kesukaan saya ni - WANITA. 
Seingat saya sisipan resepi ni chenta hati yang bawa balik dari opis dia kasi kat saya dah lama dah...Waaaa memang hajat nak makan kari sotong dah lama berbunga kat hati dia. Ampun kan dinda wahai kanda...tapi masa kanda bawa balik resepi ni dulu motifnya nak tunjuk resepi ayam vanggey kan?! Takde motif ke arah kari sotong lagi kan?!
Meletakkan diri dalam situasi tidak bersalah pada laki sendiri...hehehe


Tak pe...walaupun agak lambat menyenaraikan kari sotong ni dalam senarai masakan saya, namun saya cukup puas hati bila akhirnya dapat juga memasak kari sotong untuk chenta hati. 
BONUS bila kari sotong ni dapat pujian SEDAP oleh chenta hati. Alhamdulillah....

Terima kasih kepada Majalah Mingguan Wanita yang menyiarkan resepi yang di sumbangkan oleh Vanggey-Vanggey Restoran & Katering

KARI SOTONG
Sumber : Majalah Mingguan Wanita - Jun 2011

Bahan-bahan :
1/2 kg sotong
3 sudu besar serbuk kari ikan
1 sudu besar serbuk cili
1/2 sudu besar serbuk kunyit
1/2 sudu besar asam jawa
1/2 sudu besar jintan manis
1/2 sudu besar halba - saya tak letak
1/2 sudu besar biji sawi - saya tak letak tapi saya gantikan dengan biji ketumbar
2 batang serai
3 cawan air - saya guna santan cair
2 biji tomato
4 tangkai cili hijau
1 batang terung
5 batang bendi 

Cara membuat :
  • Tumis serbuk kari, cili, kunyit, jintan manis, halba, biji sawi, dan serai yang telah di titik sampai naik bau 
  • Kemudian masukkan asam jawa dan air
  • Setelah mendidih masukkan sotong, terung, bendi dan cili hijau
  • Apabila sotong telah masak taburkan dengan daun ketumbar

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...