Kalendar Dcomey

Thursday, July 19, 2012

Brownies Kacang

Menu minum petang hari ini adalah brownies kacang + teh tarik untuk kami berdua. Saya tahu chenta hati saya tengah kerinduan nak makan kek coklat kukus yang isteri dia buat tapi si isteri ni buat tak tahu jer..hahahah...kejamnya saya!

Takpa saya gantikan dengan brownies ya cik abang!

 nah mik spotong utk kamu ya...

 Hajat di hati nak letak almond dlm brownies ni tp xde stok la pula kt umah. Yang ada kacang jer..hmmm...kacang pun kacang lah...

Tambah parutan coklat putih kat atas dia...sedap juga. Cam salji jatuh atas tanah jer...

Thanks kepada tuan punya resepi Yani@myresepi.com. Jom tengok resepi...

BROWNIES
Sumber : Yani@myresepi.com
Oleh : ItaComey@http://dcomey.blogspot.com

Bahan-bahan : (20x20cm)
70 gm butter
130 gm gula halus - Lain kali saya buat saya nak kurangkan sikit sebab bagi saya manis sangat
2 biji telur
100 gm tepung gandum
20 gm serbuk koko
55 gm walnuts - saya gantikan dengan kacang tanah yang di sangai
1 bar coklat - saya tambahkan sedikit parutan coklat putih

Cara-cara :
  • Panaskan oven sehingga 190c. Butter dan telur di biarkan dalam suhu bilik. Ayak tepung gandum dan serbuk koko
  • Masukkan butter dan gula ke dalam mangkuk. Pukul sehingga putih
  • Masukkan telur dan pukul hingga kembang
  • Masukkan bahan ayak dan walnut. Kacau hingga bergaul rata
  • Tuang ke dalam loyang. Bakar selama 25-30 minit
  • Bila dah siap, keluarkan brownies dari oven. Kemudian patah-patahkan coklat bar tadi ke atas brownies. Masukkan semula ke dalam oven yang masih panas. Bila coklat cair, keluarkan dari oven dan ratakan.
  • Bila dah sejuk dan coklat hampir keras boleh lah di potong.


SELAMAT MENCUBA


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...