Kalendar Dcomey

Thursday, June 21, 2012

Cara Siang Ayam

Waaa...tengok tajuk macam tersangat lah tak tahunya saya ni kan..Ya! Memang saya tak malu untuk mengaku yang saya ni memang tak pandai lansung nak menyiang sekor ayam. 

~senyum-senyum~

Tu lah...dulu mak suruh belajar cara nak siang ayam dan ikan besar-besar saya tak nak. Selalu mak marah..katanya nanti dah kahwin sapa nak buat semua tu. 


Alasan penyedap yang saya selalu bagi
 "Nanti suruh orang yang jualkan ayam / ikan tu siangkan siap-siap."
Nahhhh!!! Sekarang bila dah berhijrah ke Kudat ni baru ku rasa kata-kata hikmat bonda tu. 
Ampun kan anakanda...
Kenapa bila kat Kudat baru nak merasa?? Sebab masa masih dok bujang dulu kalau beli ayam / ikan yang besar-besar...ada en penjual yang akan tolong siangkan. Pastu lepas dah kahwin dan menetap kat Kuching pun masih ada en penjual siangkan juga tapi...bila di Kudat ni takde pula en penjual yang buat semua tu. Bekalan ayam 2-3 ekor selalunya en asben akan dapat dari unit operasi dia. Memang tak payah membeli lah ayam / daging. Ikan pula selalu jer ada rezeki dari kawan-kawan asben yang memberi.Alhamdulillah...

Haa...korang bayangkan lah ayam-ayam yang diberi tu bukannya dah dipotong siap comel-comel ya. So...bermula lah pembelajaran saya menyiang ayam. Gelabah dibuatnya!! 1st time siang ayam
H.A.N.C.U.R 
2nd time sifu yang merangkap en asben saya...dia lah yang ajar dan demontrasi kan sekali untuk saya.
And now...setelah berkali-kali buat praktikal maka saya dah mahir potong ayam.
Alhamdulillah...dapat lah makan ayam dalam potongan yang comel-comel dah.
(^_^)
Saya dengan bermurah hatinya kat sini nak kongsikan dengan korang yang pernah mengalami keadaan tak tahu seperti saya...ni saya tempek video camna nak siang ayam dengan cara yang betul.

P/s : Anak-anak dara patut belajar nih!


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...