Kalendar Dcomey

Thursday, January 19, 2012

Sedetik cuma...Kuching, Sarawak

Assalamualaikum

Kali ini nak buat entry pasal tempat yang saya dah jelajah...macam dah jelajah semua tempat..hikhik
Semoga entry ni boleh menjadi rujukan untuk kawan-kawan yang nak bercuti ke Kuching, Sarawak...baik hati kan saya?! 
T_T

Berpeluang menetap di Kuching, Sarawak walaupun hanya seketika (around 4 months only)...rasa bertuah sangat sebab dapat kenal dengan budaya dan cara hidup orang-orang sini. Paling saya suka dengan makanan-makanan yang sedap-sedap kat sini...Sebelum kahwin dulu pun saya pernah berkunjung ke Kuching dah...tapi tak sempat juga nak kenal semua benda.

Ok x nak cite panjang...jom tengok apa yang menarik di Kuching, Sarawak pada selera dan mata saya ya!

Tentang makanan di sini....

Boleh di katakan setiap kali minum kat kedai, minuman yang selalu saya pesan semestinya - Teh C Special

 Kalau di sebelah semanjung dipanggil 3 layer tea...tapi yang di kuching ni pada saya lebih sedap sebabnya ada rasa gula apong nya yang sangat lain macam...perhhh!!

Berpeluang juga merasa makanan tradisional orang-orang Sarawak iaitu ayam pansuh.



 Ayam yang di masak di dalam buluh bersama-sama rempah ratus dan sayur ulaman

Di Kuching juga terkenal dengan sajian makanan lautnya. Tempat yang selalu menjadi tumpuan si penggemar makanan laut adalah di "Top Spot"

Saya cadangkan kedai seafood ni sebabnya kedainya Halal, sedap dan murah tuuu!

Saya dah cuba makan di situ...tu muka teruja saya & Fiza bila tgk makanan yg sedap-sedap dah terhidang di depan mata.

Makanan gerai di open air night food court @ Batu 7
Kalau membawa perut ke situ...semestinya sup kaki ayam yang akan saya cari.

 Lain macam sedap je sup kaki ayam makcik ni masak. Pastu makan sup berteman mee kolok adalah sangat menggembirakan perut.

 Mee Kolok
Yang ni versi tidak berkuah sebab nak makan dengan sup kaki ayam...

Ayam Penyet
Haaa...ni pun memang kesukaan juga.
Cadangan saya untuk tempat makan ayam penyet ni yang sedap (Ikut selera tekak saya la ya!) di Kafe Bunda & Sate Ceko (Dekat Dormani Hotel)

 Laksa Sarawak
Nak mencuba boleh lah..tapi selera saya tak berapa kena sangat dengan laksa sarawak. Selera masing-masing kan!

Mee Jawa
 Paling sedap kat kedai dekat Rumah Sri Kenangan - Batu 11
Tempat sarapan hari minggu kami

Midin
 Kita di Semenanjung panggil pucuk paku...

Umai
 Makanan laut yang tidak dimasak...tapi sedap!

Tebaloi


 Makanan ringan yang di perbuat dari Sago

Kek Lapis Sarawak

 Paling femes...Dayang Salhah punya kek lapis

Liza Kek Lapis pun sedap gak...

Kuih Cincin

Terubuk Masin
Beli di Pasar Satok...murah-murah!

Okey tu kisah cari makan di Kuching, Sarawak. Harap-harap dapat membantu selera anda bila berada di sana.

Tempat-tempat menarik di Kuching,Sarawak plak.....

Replika Kucing
Bila sampai di Kuching, jangan lupa tangkap bawa balik sekor ni!
Berdekatan jer dengan Kuching Waterfront...

meowwww...

Kuching, Waterfront
Tempat bersantai di persisiran sungai...


Antara tempat yang mesti dilawati ialah Kuching Waterfront yang mana ia adalah antara tarikan utama yang terdapat di Kuching. Selain keindahan Sungai Sarawak, kita boleh menikmati pemandangan bot-bot kecil (perahu tambang) dan menaikinya dengan kadar tambang yang cukup murah. Kuching Waterfront juga adalah tempat tumpuan penduduk tempatan berkumpul untuk riadah bersama keluarga.

 Rehatkan kaki anda dengan berjalan-jalan di sepanjang waterfront. Boleh juga manaiki bot tambang untuk ke kampung seberang sungai membeli kek lapis




Bertentangan dengan Kuching Waterfront itu, terdapat banyak deretan kedai yang menjual pelbagai jenis kraf yang cantik dan unik bermotifkan Sarawak. Daripada tikar Sarawak yang popular kepada hasil tembikar yang beraneka bentuk seperti pasu, patung kucing dan sebagainya, semuanya ada ditawarkan dengan harga yang berpatutan. Jangan lepaskan peluang untuk berkunjung di sini kerana di sinilah antara sumber ole-ole anda untuk saudara mara dan sahabat anda ketika kembali.

Pasar Satok
 Pasar Ahad di Jalan Satok, Kuching ialah destinasi beraneka warna di mana penduduk kampung dari serata daerah ini membawa hasil hutan dan buah-buahan yang tidak boleh didapati di mana-mana tempat yang lain.Para penjaja membawa masuk barang jualan mereka pada hari Sabtu petang dan pasar Ahad ini bermula pada jam 5 pagi.

Suasana malam di Pasar Satok

 Membeli-belah lah ole-ole dengan harga murah di sini...pssstt! jangan lupa tawar-menawar tau!

 
Pasar yang menarik ini menawarkan peluang melihat dan mengenali hasil herba, buah-buahan, tumbuh-tumbuhan dan haiwan yang digunakan oleh penduduk Sarawak di dalam masakan dan perubatan tradisional mereka. Suasana meriah dan keramahan penduduk tempatan menjadikan lawatan di pasar ini sangat menyeronokkan - semuanya di tengah-tengah bandar Kuching.

Syurga terubuk masin

Telur ikan terubuk masin

Berada di sini jangan sesekali lupa untuk singgah di pasar yang menjual ikan terubok masin. Harga memang murah berbanding di tempat-tempat lain. Lagi pandai menawar lagi berbaloi la jawabnya!

 Taman Sahabat
 Taman Sahabat ni dibina sempena persahabatan antara Malaysia dengan Republik Rakyat China. China pun ada menyumbang untuk bina Taman Sahabat ni.

Berada di sini bagaikan berpijak di tanah besar China...


dpt bagi mkn ikan yg cantik2 kt sini

Santubong
Gunung lagenda di Sarawak...

En somi saya dh smpai ke puncak Santubong...

Kampung Budaya
 Perkampungan yang mendedahkan cara hidup suku kaum di Sarawak



Saya dh sampai! ...walaupun hanya di pintunya..hahaha!

Berdekatan dengan kampung budaya..ada pantai yang cukup indah.


masa saya pegi sini...tugu burung ni blm siap

tuuuu....Gunung Santubong

Pasar Sarikin
Kat sini lagi giler la bershopping weh!!


Jom tengok apa yang ada kat sana...
Telekung yang bermacam rupa

 Batik

 Kain langsir yang cantik-cantik

Yang ni paling suka...kain pasang yang cantik dan murah sangat-sangat!














Insyaallah moga ada rezeki lagi untuk saya bercuti ke sana...

3 comments:

Amsyahril Syahril said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Kami memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

Nasita Dollah said...

Meleleh aik liur nagga pansuh...nyaman nya...

http://nasitanamaku.blogspot.com

Nasita Dollah said...

Terima kasih untuk info... Teringin nak melancong ke bandung..

http://nasitanamaku.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...